Toimintasuunnitelma

TOIMINTASUUNNITELMA 2024

YLEISTÄ

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on toteuttaa Reserviläisliito ry:n toiminnan periaatteita. Sääntöjen edellyttämällä tavalla saatetaan yhdistyksen jäsenet aktiiviseen toimintaan maamme turvallisuuspolitiikan tukemiseksi, maanpuolustustahdon vahvistamiseksi kaikkien kansalaispiirien keskuudessa sekä reserviläisten aseman kehittämiseksi olemalla mukana mm. tukemassa Rintamamies ja Veteraanitoimintaa lähinnä auttamisessa.

JÄRJESTÖTOIMINTA

Jäsenhankintaa tulee tehostaa tuomalla tunnetuksi yhdistyksemme tarkoitusperiä ja toimintaa. Järjestötoiminnan pääkohteina ovat jäsenhankinnassa nuoret reserviläiset sekä maanpuolustusasioista kiinnostuneet kansalaiset. Läheistä yhteistyötä Reserviupseerien kanssa tulee tehostaa. Osallistutaan yhteispohjoismaiseen Kalottitapaamiseen.

KOULUTUSTOIMINTA

Koulutustoimintaa pyritään järjestämään niissä puitteissa kuin se on omatoimisena tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Esitelmien ja alustusten avulla pyritään selvittämään sotilasteknistä kehitystä sekä henkisen maanpuolustuksen eri kysymyksiä. Asiantuntemuksen ja kaikenlaisten resurssien hyväksikäyttö yhdistyksen omasta piiristä on ensiarvoisen tärkeää. Koulutustoimintaa tulisi pyrkiä järjestämään yhdessä muiden maanpuolustusyhdistysten kanssa. Yhdistyksemme tulee olla toiminnassaan oma-aloitteinen.

HENGELLINENTOIMINTA

Hengellistä toimintaa tulisi järjestää mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnassa seurakuntien ja Reservinupseerien kanssa josta yhtenä toimintamuotona on mm” Joulutulet.”

JUHLATILAISUUDET

Itsenäisyyspäivän, Jouluaaton, Kansallisen Veteraanipäivän ja vainajien muistopäivän kunnianosoitukset järjestetään sankari- ja vapaussoturien haudoille yhteistoiminnassa kaupungin, seurakuntien ja reservinupseerien kanssa. Huomioidaan myös edesmenneiden kenttäpiispojen hautojen valtakunnallisen muistopäivän seppeleenlasku heinäkuussa. Huomioidaan yhdistyksemme toimintaa tukeneiden, yhdistyksemme jäsenien ja samaa aatteellista toimintaa harjoittavien naapuriyhdistysten merkkipäivät.

Veteraanijärjestöjen järjestämiin tilaisuuksiin ja tilaisuuksien järjestelyihin otetaan myös osaa.

KERHOILLAT

Pyritään järjestämään yhteistoiminnassa muiden maanpuolustusjärjestöjen kanssa kerhoiltoja, joilla voi olla erinlaisia teemoja.

URHEILU- JA VIRKISTYSTOIMINTA
Pyritään järjestämään ampuma-, ampumahiihto- ja maastokilpailuja. Järjestetään sovelletun reserviläisammunnan ja perinneammunnan koulutuksia, harjoituksia ja kisoja. Kuntourheiluun kiinnitetään huomiota. Hyviä tapahtumia ovat mm. porukkaretket kuntopoluilla. Tavoitteena on saavuttaa ja ylläpitää ”kenttäkelpoisuus”.

AMPUMARATA

Yhdistys on vuokrannut Laivakankaan ampumaradan 100m kivääriradan yhteiskäyttöoikeuden Tornion riistanhoitoyhdistykseltä. Rata on peruskorjattu palvelemaan turvallisena ampumaurheilun harrastuspaikkana paikallisille reserviläis- ja reserviupseeriyhdistysten jäsenille. Ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavia varoja tullaan keräämään eri toiminnoilla ja anomuksilla. Yhdistys tulee järjestämään talkoita.

YHTEISTOIMINTA

Kilpailut yms. tilaisuudet pyritään järjetämään yhdessä paikallisen Reservinupseeriyhdistyksen ja muiden lähialueellantoimivien maanpuolustusyhdistysten kanssa.

MUU TOIMINTA

Järjestö osallistuu keräyksiin, jotka aattellisesti sopivat yhdistyksen toimintaan. Pyritään osallistumaan Torniossa järjestettäviin messuihin.

TALOUS

Taloudenhoidossa pyritään tarkkaan harkintaan. Varainhankintaan pyritään löytämään muitakin
keinoja jäsenmaksun lisäksi. Vanhoja vartiotoiminnassa käytrtyjä m/91 maastopukuja voidaan
myydä jäsenistölle.