Historiaa

TIETOA YHDISTYKSEN YLI 60-VUOTISESTA TOIMINNASTA

Yhdistyksen pitkäaikaiselle jäsenelle Mikko Räätärille on annettava kiitokset. Hän on tutkinut yhdistyksen historiaa tehden mm yhdistyksen 25 vuotisjuhliin katsauksen yhdistyksentoiminnan alkuvuosista. Näin on jälkipolville säilynyt tietoa yhdistyksemme toiminnasta.

50-luku

Kaksikymmentäyhdeksän miestä kokoontui Tornion vanhalle kerholle tarkoituksenaan perustaa paikkakunnalle Reservin Aliupseeriyhdistys.

Alikersantti Teuvo Kanervan esityksen pohjalta kokous päätti perustaa Tornionseudun Reservialiupseerit – nimisen yhdistyksen.
Kotipaikaksi tuli Tornion kaupunki ja toiminta-alueeksi nykyinen Suur-Tornion alue, eli silloiset Tornion kaupunki, Alatornion kunta ja Karungin kunta.
Ensimmäiseksi  puheenjohtajaksi valittiin Viljami Pesonen ja vuonna 1958  puheenjohtajaksi vaihtui Väinö Äijälä.
Toiminta alkoi heti alussa vilkkaasti ja suuntautui  aliupseerien fyysisen ja psyykkisen kunnon ylläpitämiseen erilaisin toimin unohtamatta myöskään maanpuolustustahdon ylläpitämiseen tähtäävää toimintaa. Näille perusajatuksille yhdistys on toimintansa tukenut nyt jo yli 60 vuoden ajan ja jatkaa edelleenkin pysyen ajan hengessä aina mukana.

60-luku oli toiminnan vahvistamisen aikaa

Puheenjohtajat vaihtuivat muutaman vuoden välein.
Tällä vuosikymmenellä reservin aliupseerien puheenjohtajina toimivat  Ossi Hooli,  Mikko Räätäri,  Antti Lauri,  Angervo Husa ja Sven Purra. Siis viisi eri puheenjohtajaa kymmenessä vuodessa.
Urheilu ja ammunta olivat vuosikymmenen vahvimmat toimintamuodot. mm. Lapin Reservialiupseeripiiri nimesi torniolaisen Arto Marosen piirin vuoden urheilijaksi.

60-luvulla tapahtui vielä yksi tärkeä tapahtuma vuoden 1962 alussa perustettiin yhdistyksen naisjaosto, jonka puheenjohtajana oli alusta alkaen opettaja Saara Kanerva. Naisosaston sitkeät ponnistelut ompeluiltoineen ja aktiivinen  toiminta tuottivat tulokseksi yhdistykselle oman lipun Lippu vihittiin käyttöön kymmenvuotisjuhlissa.

Valtakunnallista vaikuttamistakin löytyi, Reservialiupseeriliiton valtakunnallinen kokous järjestettiin Torniossa  juhlavuotena 1965

70-luku

Toiminta jatkui edelleen kuntourheilun, kilpailu-urheilun ja ampumatoiminnan piirissä. Nyt Paavo Trög ja Sulo Rautapuro nimettiin piirissä vuoden urheilijoiksi 1972 ja 1974.

Yhdistyksen toiminta-alueen kuntien sulautuessa yhdeksi Suur-Tornioksi, päätti vuosikokous vuonna 1973 muuttaa yhdistyksen nimen kuulumaanTornion Reservin Aliupseerit ry.

Naisosasto järjesti vuonna 1975 yhdistyksen 20 vuotisjuhlien yhteydessä valtakunnalliset naisosastojen neuvottelu ja retkeilypäivät Torniossa.

Seuraavaksi muutettiin vuosikokoukset vuonna 1977 kaksikokousjärjestelmään, eli keväällä pidetään ns. tilikokous ja syksyllä vaalikokous.

Vuosikymmenellä vaikuttivat puheenjohtajina  Sven Purra,  Mikko Räätäri, Sulo Rautapuro ja Paavo Heimonen.

Reserviupseerin kanssa yhteistyössä järjestettiin aatteellista toimintaa, turvallisuuspolittisia tilaisuuksia, valistustoimintaa ja jo mainitun varusmiesinfotoiminnan käynnistäminenkin näkyi toimintaluvuissa. Loppuvuosikymmenellä havahduttiin kehittämään kansainvälistä yhteistyötä etenkin kalottialueen maiden kesken (ns. Aurora Polaris tapaamiset).

80-luku

Yhteistyö paikallisen Reserviupseeriyhdistyksen ja maanpuolustusjärjestöjen sekä puolustusvoimien  kanssa  kasvoi ja kehittyy edelleen suotuisasti.
Hengellinen toiminta on kuulunut saumattomasti mukaan reserviläistoimintaan.
Reserviläisten kirkkopyhän vietto aloitettiin vuonna 1981 ja hartaustilaisuuksia pidettiin mm. kokousten ja tapahtumien yhteydessä.

Ylläpidettiin myös kunniavartiotoimintaa sankarihaudoilla.
Puheenjohtajaksi valittiin 1981 Markku Peltoniemi jota virkaa hoiti vuosikymmenen loppuun asti.

Muita vuosikymmenen toimintoja:

Alueellisten yhteistyökokousten aloittaminen naapuriyhdistysten kanssa.
Mukana järjestelyissä Tornion Maihinnousun 40-vuotispäivän maanpuolustusjuhlassa.
Itsenäisyyspäivän iltajuhlan järjestäminen.
Yhdistyksen 30-vuotisjuhlakokous ja vuonna 1988 toisen kerran
valtakunnallinen syysliittokokous Torniossa.
Naisosasto lopetti aktiivitoimintansa 1989. Kiittäen voidaan mainita, että naisosasto avitti yhdistyksen toimintaa ansiokkaasti.
Kiitoksella on muistettava myös omalta piirijärjestöltä ja liitolta saatua ansiokasta tukea toiminnalle. Yhtenä suurena vaikuttajana oli piirin toiminnanjohtaja Tauno Siikanen.

90-luku
Seppo Vallo otti hoitaakseen puheenjohtajan vakanssin -91, Reijo Naalisvaara aloitti puheenjohtajana 1998.

Varainhankintaa suoritettiin ”Tuemme turvallisuutta”- juhlavuoden keräystapahtumalla syysmarkkinoilla varusmiesten pukuesittelyn yhteydessä.

Vuonna 1995 silloinen Reservin Aliupseerien Liitto päätti muuttaa nimensä Reserviläisliitoksi jolloin siihen voisi liittyä myös miehistö ja armeijaa käymättömätkin maanpuolustuksesta kiinnostuneet. Liiton nimenmuutoksen myötä myös Torniossa muutettiin yhdistyksen nimi kuulumaan  Tornion Reserviläiset ry.

Avoimien sääntömallin mukaisiin yhdistyksiin on voitu jäseneksi hyväksyä myös naiset ja nuoret suomen kansalaiset. Tämä on kasvattanut jäsenpohjaa ja Reserviläisliitto onkin nyt suurin suomalainen maanpuolustusjärjestö yli 30 000  henkilön jäsenmäärällä

Näillä toimintalinjauksilla on saatu  toimintamäärät kasvusuuntaan.
Maanpuolustuskoulutuksen eli mpkryn kursseille on osallistuttu ahkerasti ja näin jäsenistömme on pystynyt ylläpitämään sotilastaitojaan ajantasalla.
Tarvetta kursseille on, sillä Puolustusvoimien kertausharjoitusten määrä vähenee ja kovat kertausharjoitukset keskittyvät pääasiassa alle 35-vuotiaisiin.

2000-luku

Puheenjohtajina ovat toimineet Markku Peltoniemi Antti Kaarlela ja Juha Nylund.

Ampumaharrastustoiminta sai uutta puhtia uusien jäsenten myötä ja ammunta eri lajeineen on kasvanut merkittäväksi toimintamuodoksi yhdistyksessä.

Tiedottaminen kuuluu toimivan yhdistyksen perusvelvollisuuksiin ja nykypäivänä etenkin internet on tiedotuskanavana tärkeä. Yhdistyksen kotisivut saatiin otettua käyttöön piirin sivujen yhteydessä jo vuonna 2001. Yhdistyksen Facebook sivu avattiin vuonna 2015.

Yhdistyksen 60-vuotisjuhlaa vietettiin Ammattiopisto Lappian Musiikkitalolla, sekä iltajuhlaa ravintola Kisällissä 18.4.2015

Yhdistyksemme jäsenmäärä on seurannut  toiminnan aktiivisuutta 65 vuoden aikana, vaihdellen 60 ja 170 jäsenen välillä. Tällä hetkellä jäsenmäärä on n 150.

Perustamissopimus – Tornion Seudun Reservialiupseerit ry.